Jeśli ścigasz się w cyclo-crossie, możesz zastanawiać się, jak naprawić bidon na rowerze. Na szczęście istnieje kilka wskazówek, które mogą ci pomóc. Należą do nich: jak zmienić koło w wyścigu kolarskim oraz jak zmienić bidon w rowerze.
Zmiana kół w wyścigach kolarskich
Wyścigi kolarskie często wymagają zmiany kół na trasie. Zaawansowani kolarze zazwyczaj mają wiele kół z różnymi kształtami bieżnika opon, dzięki czemu mogą szybko i łatwo zmienić opony w zależności od warunków. Mogą również dostosować ciśnienie w oponach do swoich preferencji. Na wyścigach zazwyczaj obecna jest dedykowana ekipa pitowa, ale amatorzy mogą nie mieć tego luksusu. Mogą oni jednak trzymać koła zapasowe w swoim pit stopie. Zmiana kół na trasie kolarstwa przełajowego zajmuje trochę czasu, a przebicie opony wymaga całkowitej zmiany roweru.
Chociaż istnieje wiele opcji opon, jedną z najważniejszych decyzji przy zmianie kół w wyścigu kolarskim jest rodzaj opony. Chcesz mieć opony, które są wystarczająco szerokie, aby pasowały do Twojej ramy i mają wzór bieżnika dostosowany do terenu. Ważne jest również, aby wybrać opony, które są zaprojektowane tak, aby poradzić sobie z bardziej mokrymi i błotnistymi warunkami, które napotkasz podczas wyścigu.
Podczas gdy opony dętkowe są nadal preferowane w kolarstwie przełajowym, opony klinkierowe stają się coraz bardziej popularne i są wygodniejsze. Można je naprawiać z mniejszym trudem niż dętkowe i oferują większą elastyczność. Popularne stały się również zestawy bezdętkowe, łączące zalety opon klinczowych i dętkowych.
Opony do kolarstwa przełajowego są dostępne w różnych szerokościach i zazwyczaj są szersze niż opony szosowe. Maksymalna szerokość opony na zawodach sankcjonowanych przez UCI to 33 mm, ale lokalni organizatorzy mogą pozwolić na użycie szerszej opony. Oprócz szerokości opony należy również sprawdzić ciśnienie w oponie. Zmiana ciśnienia może mieć duże znaczenie podczas wyścigu.
Koła do kolarstwa przełajowego są bardziej wytrzymałe niż koła do rowerów szosowych. Wykonane są z grubszego materiału metalowego niż koła do rowerów szosowych. Obręcze są szersze i bardziej odporne na ścieranie. Jeśli planujesz używać hamulców tarczowych, powinieneś również zastosować piastę specyficzną dla tarcz.
Ważne jest, aby przed każdym wyścigiem sprawdzić ciśnienie w oponach. Niskie ciśnienie może wpłynąć na trakcję, która jest niezbędna podczas wyścigów. Niskie ciśnienie w oponach może również spowodować uszkodzenie felg.
Zmiana kół w rowerze cyklokrosowym
W rowerach cyklokrosowych stosuje się specjalne koła zapewniające lepszą trakcję i trwałość. Koła te są często wykonane z karbonu 58 rurowego, który jest lekki, ale sztywny. Zmniejszają one opory toczenia i pozwalają kolarzowi utrzymać wysiłek przez dłuższy czas. Głęboka obręcz jest również ważna dla sztywności bocznej i zrzuca błoto. Jednak karbonowe dętki są podatne na pękanie przy silnych uderzeniach, a ich naprawa może być kosztowna.
Rowery do kolarstwa przełajowego są również wyposażone w opony dętkowe, które są nieodłącznym elementem tego sportu. Opony te mogą być używane z niskim ciśnieniem powietrza, co zapewnia im miękką jazdę. Można je również zdjąć z obręczy w przypadku przebicia opony.
Rowery przełajowe są podobne do rowerów szosowych, ale zostały zaprojektowane tak, aby były bardziej uniwersalne. Są wyposażone w kierownicę typu drop bar, koła 700c i hamulce cantilever. Rowery te są również bardziej kompaktowe niż rowery szosowe i mają niższe przełożenia. Koła w rowerach przełajowych są szersze niż w rowerach szosowych i zapewniają dodatkowy prześwit dla szerokich opon.
Opona klinkierowa jest bardziej uniwersalna niż opona rurowa. Niektóre rowery szosowe mają koła 27-calowe i są dobrym rozwiązaniem, jeżeli potrzebujesz większego prześwitu. Możesz też znaleźć niedrogie używane rowery z 27-calowymi kołami na eBayu. A jeśli nie stać Cię na zakup nowego roweru, nadal możesz przerobić swój stary na cyklo-crossowy, zmieniając koła.
Rowery cyklo-crossowe często mają głębokie obręcze, które zapewniają lepszą stabilność. Dodatkowa masa pomaga kolarzowi utrzymać rower w pionie na wyboistym terenie. Rowery przełajowe mogą być również używane z kołami 650b, które są węższe niż 700c.
Rowery przełajowe nie są tak skomplikowane jak rowery szosowe, ale nadal wymagają znajomości podstawowych zasad mechaniki. Strefa pit podczas wyścigu cyclocrossowego to pit, gdzie kolarze mogą zmienić swoje rowery i uzyskać naprawy. Mechanik jest pod ręką, aby pomóc im w nagłych przypadkach.
Rower cyklokrosowy ma szerszy zakres niż rower szosowy, co może dać większy zakres biegów. Przednia tarcza ma szerszą przerwę pomiędzy łańcuchami, co jest przydatne, gdy rowerzysta znajduje się na stromym wzniesieniu.
Zakup roweru cyklo-crossowego
Zakup roweru cyklo-crossowego to poważna decyzja i trzeba rozważyć wiele szczegółów. Jest to również duża inwestycja, więc będziesz chciał kupić taki, który będzie służył przez wiele lat. Z reguły powinieneś kupić rower, który ma niską cenę, ale dobry stosunek jakości do ceny.
Rowery cyklokrosowe mają unikalne systemy hamulcowe. Podczas gdy rowery górskie i szosowe mają hamulce typu cantilever, hamulce tarczowe są standardem w rowerach crossowych. Hamulce te zapewniają stałą siłę hamowania niezależnie od ciśnienia w oponach i warunków pogodowych. Hamulce tarczowe są również droższe niż hamulce cantilever, ale oferują wiele korzyści.
Kupując rower do kolarstwa przełajowego, pamiętaj o zakupie dobrej jakości taśmy na kierownicę. Taśma ta sprawi, że Twoja kierownica będzie twarda nawet w błocie. Kolejnym ważnym akcesorium jest zestaw do czyszczenia. Rowery cyklocrossowe mają tendencję do brudzenia się podczas treningów i wyścigów. Użycie zestawu czyszczącego i myjki ciśnieniowej może pomóc w usunięciu brudu i zanieczyszczeń z roweru.
Rowery do kolarstwa przełajowego są zbudowane z myślą o szybkości i zwinności. Często mają ramy z włókna węglowego lub aluminium. Wiele z nich ma specjalnie skonstruowaną geometrię i jest bardzo uniwersalnych. Oznacza to, że mogą być używane zarówno do dojazdów do pracy, jak i do wyścigów. Powinieneś również rozważyć zakup kasku, aby zachować bezpieczeństwo podczas wyścigów.
Rowery do kolarstwa przełajowego są przyjemne w prowadzeniu i radzą sobie w trudnym terenie. Należy jednak jeździć tylko po wyznaczonych szlakach, aby nie niszczyć roślinności i dzikiej przyrody. Rowery przełajowe są łatwe w utrzymaniu, ale regularna konserwacja jest koniecznością, jeśli planujesz jazdę w terenie. Regularna konserwacja zapewni także dłuższą żywotność komponentów.
Do roweru cyklo-crossowego można również dokupić kask, który jest niezbędnym elementem dobrego roweru wyścigowego. Dzięki niemu będzie Ci bezpiecznie i ciepło na rowerze, a także zapobiegniesz poślizgom. Powinieneś również kupić buty odporne na błoto, aby zapobiec poślizgom. Kask ochroni Cię przed urazami i powinien być wygodny, abyś mógł go nosić przez dłuższy czas.
Kolarstwo przełajowe to świetna zabawa, która poprawi Twoje umiejętności prowadzenia roweru. Będziesz się śmiał i uśmiechał, gdy wrócisz z toru do domu. Rowery cyklokrosowe są również świetne do wzmocnienia siły ramion i górnej części ciała.