Wybór ramy jest ważnym krokiem podczas nauki sportu jakim jest kolarstwo BMX. Ważne jest, aby wybrać ramę, która pasuje do rozmiaru ciała, ponieważ dłużsi i niżsi zawodnicy mogą potrzebować innego rozmiaru. Poniższa tabela da Ci przybliżony przewodnik po rozmiarach ram, ale najlepszą radą jest wypróbowanie kilku rozmiarów i poproszenie przyjaciół o ich przetestowanie. Geometria ramy BMX jest kolejnym ważnym czynnikiem, który może znacząco wpłynąć na sposób prowadzenia roweru. Głównymi elementami, które należy wziąć pod uwagę, są kąt rury podsiodłowej i kąt rury czołowej, a także długość chainstay.
Moduł Younga
Moduł Younga (znany również jako wytrzymałość materiału na rozciąganie) jest ważnym czynnikiem w projektowaniu ramy rowerowej. Ta właściwość jest podobna dla stali, aluminium i tytanu. Sztywność materiału zależy od kilku czynników, w tym od jego gęstości, średnicy rury i grubości ścianki. Te trzy czynniki składają się na ogólną sztywność ramy.
Ta właściwość pozwala producentom rowerów wytwarzać rowery o mniejszej wadze i większej sztywności, a jednocześnie wygodne. Cieńsze ścianki mogą się zginać lub wyginać pod dużym obciążeniem i mogą być podatne na uszkodzenia przy uderzeniach. Aby uzyskać najlepsze wrażenia z jazdy BMX, rama o wysokim module Younga zapewni lepszy komfort niż ta o niskiej wartości.
Jedna z najpopularniejszych marek BMX, Subrosa, oferuje szeroką linię ram i części BMX. Większość ich ram jest produkowana na Tajwanie i posiada chromolowe rury 4130. Ich geometria jest odpowiednia dla wszystkich terenów i zawodników o każdym poziomie umiejętności.
Kąt rury podsiodłowej
Kąt rury podsiodłowej (STA) dobrej ramy BMX jest ważnym czynnikiem do rozważenia przy zakupie. Kąt jest pionową rurą pomiędzy górną rurą a dolnym wspornikiem i wynosi 71 stopni. Rama może mieć wyższy lub niższy STA, ale na wyższym będzie trudniej robić triki. Kąt jest w dużej mierze kwestią osobistych preferencji.
Kąt rury podsiodłowej dobrej ramy BMX wynosi zazwyczaj od 70 do 75 stopni. Bardziej stromy kąt oznacza, że siodełko będzie bardziej wysunięte do przodu, dzięki czemu ciężar ciała rowerzysty znajduje się bardziej bezpośrednio nad dolnym wspornikiem, podczas gdy płytszy kąt przesuwa ciężar ciała do tyłu. Kąty rury podsiodłowej można również zmieniać poprzez zmianę ułożenia sztycy podsiodłowej.
Kąt główki ramy jest kolejnym ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę w przypadku ramy BMX. Kąt ten wpływa na sterowność roweru. Niektóre kąty są lepsze do wykonywania określonych trików, podczas gdy inne sprawdzają się najlepiej podczas jazdy po płaskim terenie. Tradycyjne ramy BMX mają kąt główki ramy 74,5 stopnia, podczas gdy nowoczesne ramy streetowe mają łagodniejsze kąty główki.
Efektywna długość rury górnej jest kolejnym ważnym czynnikiem, który należy rozważyć przy wyborze ramy BMX. Długość rury podsiodłowej określa zakres wysokości siodełka, a także spadek siedzenia przy zjeździe. Średnia rama może różnić się długością o około jeden cal, podczas gdy krótka może się różnić o cal lub dwa. Ten pomiar nie zawsze jest wiarygodną wskazówką, a przed zakupem należy dokładnie zmierzyć kąt rury podsiodłowej i górnej.
Kąt rury podsiodłowej dobrej ramy w rowerze BMX powinien wynosić co najmniej 6,5 cala. Krótsza rama może pomóc w jeździe new-schoolowej. Ważne jest jednak, aby kąt rury podsiodłowej był wystarczająco długi dla sztycy typu dropper.
Stal chromolowa
Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z BMX-em, rama ze stali chromolowej może nie być dla Ciebie niezbędna. Rama ze stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie wytrzyma nadużycia związane z trikami początkującego ridera, ale możesz ją później rozbudować do pełnej ramy chromolowej.
Rama wykonana ze stali chromolowej jest bardzo wytrzymała. Ma naturalną zdolność do absorbowania wstrząsów i wibracji, co skutkuje płynną jazdą. Rodzaj materiału, z którego wykonana jest Twoja rama, może mieć ogromny wpływ na jakość Twoich wrażeń z jazdy.
Ramy ze stali chromolowej są mocniejsze i lżejsze niż ramy wykonane ze stali Hi-Ten. W przeciwieństwie do stali Hi-Ten, ramy Chromoly mają mniejszą liczbę spawów, co oznacza, że do wykonania mocniejszej ramy zużywa się mniej materiału. Ostatecznie należy pamiętać, że wytrzymałość ramy jest wprost proporcjonalna do jej wagi, więc upewnij się, że kupujesz rower, który spełnia Twoje wymagania.
Stal chromolowa to wytrzymały stop, który nie ulega deformacji z upływem czasu. Jest również niezwykle wytrzymały i radzi sobie z większymi wstrząsami niż aluminium czy tytan. Ponadto jest lżejsza od zwykłej stali i bardziej elastyczna od tytanu. Te czynniki sprawiają, że jest to solidny wybór dla większości rowerzystów BMX.
W porównaniu do stali Hi-Ten, stal chromolowa jest droższa, ale ma większą wytrzymałość na rozciąganie niż Hi-Ten. Ramy Hi-Ten mogą być również wykonane z wysokiej jakości materiałów. Są one stosowane w rowerach podstawowych, ponieważ ich produkcja jest bardziej ekonomiczna.
Stal chromolowa to najmocniejszy materiał na ramy na rynku. Jest ona jednak również droga. Nawet najdroższa rama wykonana ze stali chromolowej będzie Cię kosztowała krocie, a dobry zestaw dętek będzie Cię kosztował fortunę. Ramy ze stali chromolowej wymagają również niestandardowego łączenia. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na wydanie pieniędzy, możesz wybrać aluminium. Ramy aluminiowe są szerzej dostępne i można je ukształtować według własnych upodobań. Ramy ze stali chromolowej są zazwyczaj produkowane w Chinach i na Tajwanie. Aluminium
Aluminium jest lekkim i mocnym materiałem używanym do tworzenia ram rowerowych. Najlepsze ramy wykonane są z aluminium 6061, ale niektórzy producenci stosują inny stop. Stopy są kute i kształtowane, aby nadać im określone właściwości. Stopy te są łatwiejsze w obróbce, co pozwala producentom tworzyć lżejsze, bardziej wytrzymałe ramy.
Jedną z korzyści wynikających z zastosowania aluminium jest to, że nie rdzewieje. Posiada ono ochronną powłokę z tlenku aluminium, która pomaga utrzymać je przed dalszą korozją. Oznacza to, że jeśli będziesz delikatnie jeździć na rowerze, będziesz mógł go używać przez wiele lat. Ramy aluminiowe mogą również wytrzymać o wiele więcej nadużyć niż stalowe lub tytanowe, ale pamiętaj, aby przechowywać je bezpiecznie i sucho, gdy nie są używane.
Jeśli często jeździsz na rowerach BMX, będziesz chciał mieć rower, który wytrzyma rygory ekstremalnego sportu. Nie chcesz obciążać roweru ponad jego tolerancję, ale ramy aluminiowe są dobrym wyborem do wyścigów BMX. Ważne jest, aby znać swój rozmiar, co pozwoli Ci znaleźć idealny rozmiar ramy dla Ciebie. W Internecie można znaleźć tabele rozmiarów rowerów, które pomogą Ci określić idealny rozmiar ramy.
Waga ramy jest ważna, zwłaszcza jeśli planujesz się ścigać. Rowery stalowe i aluminiowe są podatne na pęknięcia i wygięcia. Jednak rama stalowa będzie się wyginać stopniowo w miarę upływu czasu, podczas gdy aluminiowa będzie się wyginać szybciej. Jeżeli jeździsz rekreacyjnie, waga nie będzie miała większego znaczenia.
Rama aluminiowa ma długą historię w BMX. Jej konstrukcja przez lata bardzo się zmieniła. W 1991 roku S&M Bikes połączyło siły z Mattem Beringerem i stworzyło Hooligan, jedną z pierwszych ram wykonanych z mocniejszego aluminium. Posiadała ona również owalną dolną rurę. Przez lata była używana przez wielu czołowych zawodników BMX, w tym Davida Mirrę.