Jeśli masz przebitą oponę w swoim rowerze BMX, możesz zastanawiać się, jak ją wymienić. Ten przewodnik nauczy Cię podstaw naprawy opony i montażu nowej. Pokaże Ci także, jak wybrać odpowiednią oponę. Następnie możesz wyjść i ponownie jeździć na rowerze z nową oponą.
Wybór opony BMX
Wybór nowej opony BMX to ważna decyzja, która wpłynie na Twoje wrażenia z jazdy. Musisz wybrać odpowiednią szerokość opony, aby Twój rower jeździł płynnie i w sposób kontrolowany. Szersza opona zapewni Ci lepszą równowagę i przyczepność do podłoża podczas jazdy w terenie i podczas skoków w powietrzu. Będziesz musiał wybrać szerszą oponę także wtedy, gdy planujesz wykonywać triki i akrobacje.
Weź pod uwagę materiały użyte do produkcji Twojej nowej opony Bmx. Jakość i trwałość opony będzie zależała od użytego materiału i procesu produkcji. Szukaj produktów, które posiadają wiele certyfikatów jakości. Warto również zwrócić uwagę na gwarancję zwrotu pieniędzy w przypadku niezadowolenia z zakupu. Szukaj również najlepszej oferty i wartości dla swoich pieniędzy. Chociaż najtańsza opcja może wydawać się atrakcyjna, może nie być najlepsza.
Możesz wybrać oponę, która jest szersza lub cieńsza niż Twoja obecna. Cieńsze opony są lepsze na utwardzone nawierzchnie i są wygodniejsze dla rowerzysty. Jednak jeśli się ścigasz, cieńsze opony sprawią, że Twój rower wyścigowy BMX będzie jeździł płynniej. Stabilność jest również ważnym czynnikiem przy wyborze opony BMX. Szersze opony są bardziej stabilne i zapewniają lepszą przyczepność do podłoża, co przekłada się na lepszą kontrolę nad rowerem.
Wymieniając oponę, należy sprawdzić rozmiar i typ roweru. Różne rowery BMX wymagają różnych opon, w zależności od stylu jazdy. Opona do roweru górskiego będzie potrzebowała większego bieżnika niż opona do roweru szosowego, a opona do roweru terenowego będzie musiała być przyczepna. Należy również upewnić się, że nowa opona jest kompatybilna z szerokością i typem obręczy w rowerze. Na przykład nie można zamontować opony 24-calowej na obręczy 20-calowej. Podobnie, szeroka opona nie będzie pasować do wąskiego roweru.
Ważny jest również materiał, z którego wykonana jest opona BMX. Należy wybrać oponę, która jest wykonana z gumy klasy premium, która nie będzie się łatwo łamać. Ponadto należy zwrócić uwagę na ciśnienie w oponie. W zależności od terenu i rodzaju jazdy, możesz potrzebować innego ciśnienia w oponie.
W zależności od stylu jazdy opona BMX powinna mieć bieżnik, który zapewnia dodatkową przyczepność. Jeśli jeździsz na wyścigach, powinieneś wybrać oponę z bardziej agresywnym bieżnikiem, ale unikaj głębokich, garbatych bieżników, jeśli jeździsz po ulicach lub w parku. Należy również wybrać oponę BMX o gładszej powierzchni toczenia. Jeżeli nie jesteś pewien, która z nich jest odpowiednia, pracownik sklepu rowerowego może przetestować dla Ciebie oponę.
Wybór opony BMX powinien być łatwy i szybki. Wybierz taką, która ma szeroki bieżnik, dzięki czemu będziesz miał większą kontrolę nad rowerem. Opony BMX mają żywotność około dwóch lat, którą można przedłużyć dzięki odpowiedniej konserwacji.
Zmiana płaskiej opony BMX
Aby zmienić płaską oponę BMX, musisz wiedzieć, jak wyciągnąć dętkę z opony. Zacznij od wyciągnięcia dętki z najdalszego końca od trzpienia zaworu. Pozwoli Ci to zlokalizować trzon i miejsce, w którym powstało przebicie. Należy również sprawdzić wnętrze opony w poszukiwaniu jakichkolwiek ostrych przedmiotów, które mogłyby spowodować przebicie.
Należy zabrać ze sobą pompkę ręczną, dźwignię do opon (małe plastikowe „żelazko do opon”) i adaptery do zaworów. W ciągu dziesięciu minut powinieneś być w stanie zmienić przebitą oponę. Jeśli przebicie jest poważniejsze, trzeba będzie kupić nową dętkę.
Aby zmienić przebitą oponę BMX, należy najpierw sprawdzić, czy dętka nie jest przecięta lub przebita. Jeśli są dwie dziury obok siebie, masz pinch-flat. W przeciwnym razie potrzebny będzie zestaw do naprawy dętki. Jeśli przebicie jest małe, być może uda się je naprawić bez zdejmowania koła. W przeciwnym razie, jeśli przebicie jest duże, będziesz musiał zdjąć koło. Najłatwiej jest to zrobić odwracając koło.
Upewnij się, że nowa dętka nie jest uszkodzona przez żadne obce przedmioty. Przed włożeniem dętki do opony należy zawsze upewnić się, że jest ona częściowo napompowana. Pomoże to zapobiec skręceniu dętki w oponie. Następnie należy włożyć nową dętkę ręcznie lub za pomocą dźwigni do opon. Należy pamiętać, aby rękami wcisnąć trzonek zaworu przez obręcz.
Jeśli opona jest zbyt stara, można ryzykować jej rozerwanie. Należy również pamiętać, że bieżnik opony powinien być skierowany w kierunku jazdy (nie należy próbować zmieniać opony w odwrotnym kierunku). Do zmiany opony należy unikać używania narzędzi, gdyż mogą one uszkodzić oponę lub przebić dętkę. Zamiast tego użyj palców, aby wcisnąć ją do opony.
Do pomocy przy naprawie można użyć pompki ręcznej. Pompka powinna być wyposażona w dwie głowice, co ułatwi pracę. Można również użyć zestawu do zaklejania opon. Zestaw ten zawiera mały gumowy pasek ze specjalnym urządzeniem do wprowadzania. Dzięki niemu można zatkać dziurę bez konieczności zdejmowania koła. Po naprawieniu opony trzeba ją ponownie napompować do właściwego ciśnienia i często sprawdzać.
Jeśli wygodnie jest zdjąć oponę ręcznie, można użyć dźwigni do opon, aby ją wyciągnąć. W tym celu należy umieścić dźwignię pod stopką opony i przesunąć ją wzdłuż felgi. Jeśli nie chcesz zdejmować opony, zerwij stopkę z jednej strony.
Kiedy jesteś gotowy do zmiany przebitej opony BMX, pamiętaj, aby sprawdzić oś. Najczęstsze typy osi to szybkozamykacze i osie przelotowe. Użycie klucza nastawnego pozwoli poluzować nakrętki osi. Należy unikać używania szczypiec, ponieważ nie poluzują one nakrętek prawidłowo i mogą uszkodzić rower.
Montaż nowej opony BMX
Podczas montażu nowej opony BMX należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, należy dokręcić koło roweru. Po wykonaniu tej czynności należy zamontować nową oponę. Obręcz jest również kluczową częścią roweru, więc upewnij się, że dobrze ją dokręcisz.
W zależności od rozmiaru roweru możesz wybrać oponę szerszą lub węższą. Szersza opona zapewnia lepszą trakcję i bardziej amortyzującą jazdę. Należy również wziąć pod uwagę szerokość obręczy, rozmiar widelca i tolerancje ramy.
W zależności od modelu, do zdjęcia starej opony można również użyć pojedynczej dźwigni. Dźwignia powinna mieć hak, który mieści się pod stopką opony. Następnie należy przesunąć dźwignię wzdłuż obręczy. Stopka powinna wysunąć się z obręczy.
Dźwignię do opon można kupić w sklepie rowerowym lub w Internecie. Należy unikać używania śrubokręta lub łyżki, ponieważ mogą one uszkodzić obręcz i oponę. Gdy użyjesz dźwigni do opon, stworzysz przestrzeń pomiędzy kołem a oponą i odciągniesz krawędź opony od obręczy. Należy użyć haczykowatego końca dźwigni, aby zahaczyć o szprychy obręczy.
Po wykonaniu tych czynności będzie można wsunąć nową oponę na felgę i zabezpieczyć ją nową nakrętką. Następnie należy sprawdzić, czy opona nie jest uszkodzona i czy nie doszło do jej przedwczesnego rozerwania. Nie zapomnieć o przechowywaniu wymontowanych drobnych elementów.
Wzór bieżnika Twojej nowej opony będzie miał znaczenie dla Twoich osiągnięć. Wybierz typ, który pasuje do dyscypliny, w której bierzesz udział. Możesz wybrać oponę wysokoprofilową na szlaki i drogi szutrowe, a niskoprofilową na asfalt. Te opony zazwyczaj oferują większą przyczepność i trakcję.
Po znalezieniu odpowiedniego rozmiaru obręczy, kolejnym krokiem jest zamontowanie na niej nowej opony. W zależności od roweru może być konieczne kilkukrotne powtórzenie tego procesu, aby dopasować całą oponę. Zazwyczaj łatwiej jest założyć oponę na obręcz z założoną dętką, ale może to być trudniejsze, jeżeli ostatni odcinek opony znajduje się poza obręczą.
Najpierw należy się upewnić, że opona jest płaska. Jeśli w środku znajdują się jakieś luźne lub skręcone elementy, mogą one spowodować przebicie nowej dętki. Następnie należy włożyć nową dętkę. Należy pamiętać, aby nałożyć kapturek zaworu na trzpień, ponieważ pomoże to zapobiec wypadnięciu trzpienia przez obręcz. Należy również uważać, aby nie przekręcić dętki podczas jej wkładania.