Zdarza się, że kierownica Twojego roweru BMX jest zgnieciona, owalizowana lub zdarta. W takim przypadku konieczna może być ich wymiana. Ponadto możesz zauważyć, że pedały pedałują w kółko, gdy kierujesz rower do przodu. Na szczęście możesz to łatwo zrobić w domu.
Kierownica BMX jest zgnieciona, zdarta lub owalizowana
Jeśli masz rower BMX, być może zauważyłeś, że Twoja kierownica przesuwa się do przodu po wykonaniu epickiego skoku. Rower BMX jest przedłużeniem Twojego ciała, więc jeśli zauważysz nawet niewielką zmianę w odczuciu kierownicy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz problem z kierownicą.
Aby sprawdzić, czy kierownica nie jest uszkodzona, należy zdjąć ją z roweru i obejrzeć. Należy sprawdzić, czy środkowy punkt styku jest okrągły. Jeżeli środkowy punkt styku jest owalny, kierownica jest niebezpieczna. W razie wątpliwości należy udać się do lokalnego sklepu rowerowego i poprosić o pomoc.
Kierownica BMX ma inny kształt niż inne kierownice. Zazwyczaj mają płaski kształt, ale mogą być ukształtowane tak, aby zapewnić wygodę. Jeśli Twoja kierownica ma płaską górę, szlifowanie lakieru może być konieczne. Niektórzy producenci nie zabezpieczają tych miejsc farbą.
Wybierając kierownicę do roweru BMX, należy wziąć pod uwagę swój wzrost. Wysocy rowerzyści będą musieli ustawić kierownicę wyżej niż niżsi. Kierownica powinna być łatwo dostępna i nie może ocierać o klatkę piersiową lub kolana. Należy również upewnić się, że kierownica jest ustawiona prosto w pionie, ponieważ lekkie odchylenie do tyłu lub do przodu będzie miało wpływ na prowadzenie i równowagę roweru.
Posiadają radełkowanie
Kluczową częścią roweru BMX jest obszar zacisku, w którym trzymana jest kierownica. Obszar zacisku posiada radełkowanie, które zapobiega ślizganiu się. Wsporniki są zazwyczaj wykonane z aluminium, a w obszarze zacisku osadzona jest stal CrMo. Stal ta przenika przez bardziej miękkie aluminium i łączy oba materiały, zapewniając lepszą przyczepność.
Jeśli planujesz wymianę kierownicy, możesz kupić narzędzia do radełkowania. Przydadzą się one do uzyskania wykończenia przypominającego maszynę. Jeśli nie masz dostępu do takich narzędzi w Wielkiej Brytanii, możesz poprosić o wykonanie zadania warsztat maszynowy. W większości przypadków wystarczy radełkować kierownicę tylko jeden raz.
Aby radełkowanie przebiegało prawidłowo, kierownica powinna być wykonana z miękkiego materiału, takiego jak aluminium. Jeśli Twój rower jest ciężki, będziesz potrzebował radełkowania. Jeśli jednak zamierzasz używać roweru ze stali, radełkowanie nie będzie działać. Kierownica stalowa jest zaprojektowana tak, aby wytrzymać obciążenie 700 funtów.
Innym powodem, dla którego kierownica może wymagać wymiany, jest jej uszkodzenie. Odłamki lakieru mogą zmniejszyć przyczepność, a to może być niebezpieczne. Dodatkowo, nieprawidłowo dokręcony wspornik spowoduje nierówną przyczepność, a nawet może spowodować zgniecenie kierownicy.
Używają buttingu
Butting to metoda wymiany kierownic w rowerach BMX, która sprawia, że pręty są grubsze w środkowej części i cieńsze na zgięciach. Pomaga to zwiększyć wytrzymałość i zmniejszyć wagę. Technika ta jest popularna wśród rowerzystów BMX.
Kierownice BMX wykonane są z aluminium i stali, a kategoryzuje się je według wysokości i szerokości. Inne ważne czynniki to ilość wzniesień i kąt wygięcia kierownic. Również charakteryzują się kształtem i obróbką cieplną.
Rowery górskie mogą mieć również kierownicę BMX, ale nie jest to zalecane. Nie dość, że kierownica BMX będzie dziwnie wyglądać na rowerze górskim, to jeszcze może zaszkodzić oryginalnej geometrii roweru. Ponadto może to sprawić, że wrażenia z jazdy będą niezadowalające.
Posiadają obróbkę cieplną
Większość kierownic BMX jest wykonana ze stali CrMo, czyli rodzaju stali, której powierzchnia została poddana procesowi zwanemu obróbką cieplną. Proces ten restrukturyzuje stal, czyniąc ją mocniejszą i bardziej wytrzymałą. Pręty poddane obróbce cieplnej zawierają również wiele rur walcowanych, które są grubsze w miejscach, gdzie wywierają największy nacisk, takich jak zakręty. Dzięki temu są one bardziej wytrzymałe i mają dłuższą żywotność.
Niektóre pręty są również poddawane obróbce cieplnej, co jest tańszą alternatywą. Obróbka cieplna jest zazwyczaj przeprowadzana na kierownicach z rynku wtórnego, ale proces ten może zostać zniweczony, jeśli będziesz spawać części razem. Jeśli rozważasz spawanie, upewnij się, że sprawdzisz, czy rury po spawaniu są poddawane obróbce cieplnej. Może to wzmocnić spawy i rury.
Pierwszym krokiem jest zmierzenie starych prętów. Może to być trudne, ponieważ stare są węższe na krawędzi prowadzącej i po stronie, która jest skierowana w stronę rowerzysty. Jeśli nie zmierzysz prawidłowo, możesz skończyć z wycięciem zbyt dużej części pręta.
Gdy już zmierzysz długości kierownic, możesz zacząć dopasowywać końcówki. Po kilku dniach powinieneś być gotowy do jazdy. Staraj się unikać wyginania uchwytów, jeśli musisz. To może spowodować trwały revver-grip.
Mają pozycję 'tuck’ dla większej dźwigni
Kierownice BMX różnią się od innych typów kierownic. Posiadają pozycję „tuck”, która daje kolarzom większą dźwignię i bardziej aerodynamiczną pozycję. Jest to szczególnie przydatne podczas podjazdów pod wzniesienia, ponieważ płaskie kierownice lub risery zmniejszyłyby dźwignię i prędkość. Przedłużenie kierownicy umożliwia również kolarzom dostosowanie pozycji dłoni, co może zapobiec drętwieniu po długich przejażdżkach. Ponadto, obecnie powszechne są bary aero, które mają na celu zmniejszenie oporu aerodynamicznego.
Kierownica BMX jest podobna do tych używanych w rowerach górskich, ale jest lekko wygięta i ma pozycję „tuck” dla lepszej dźwigni. Kierownice zazwyczaj wznoszą się na osiem do dziesięciu cali od wspornika, a następnie wyrównują się na obu końcach. Większość kierownic BMX posiada również poprzeczkę pośrodku, która zapewnia wytrzymałość i sztywność. Konstrukcja ta ma za zadanie wytrzymać intensywne użytkowanie i zapewnić solidną podstawę do wykonywania trików i jazdy BMX.
Niektóre rowery mają kierownicę typu riser, która została zaprojektowana tak, aby utrzymać rowerzystów w wyprostowanej pozycji. Jest to wygodne dla wielu rowerzystów. Pionowe pozycje pozwalają również na uzyskanie większej dźwigni podczas jazdy z mniejszymi prędkościami i na nierównych powierzchniach. Ogólnie rzecz biorąc, większość rowerzystów wybiera jednak wyprostowaną pozycję dla wygody.
Płaska kierownica nie jest idealna do wykonywania trików i swobodnej jazdy. Musisz być bardziej wyprostowany, aby wykonywać triki i przeskakiwać przez przeszkody. Dzięki temu uzyskujesz większą dźwignię, która pozwala Ci pchać przednią oponę z większą siłą i mniejszym wysiłkiem. Poza tym płaska kierownica utrudnia przyjęcie pozycji tuck, co bardzo źle wpływa na prędkość.