W tenisie stołowym gra jest podzielona na gemy, z których każdy jest nazywany końcem. Zwycięzcą Końcówki jest gracz, który zdobył co najmniej 2 punkty z rzędu. W meczu jest zazwyczaj nieparzysta liczba gier. Zwycięzca piątej partii wygrywa mecz. Zawodnicy w Końcu będą na przemian serwować podczas meczu. Zwycięski gracz w Końcu zaserwuje piłkę do następnego gracza, który następnie przyjmie piłkę.
Serwis naprzemiennie między przeciwnikami
Serwis jest ważną częścią meczów tenisa stołowego. Każdy gracz ma swoją kolej na serwowanie piłki, a jeśli przeciwnik trafi piłką w stół lub siatkę, zdobywa punkt. Tradycyjnie, każdy gracz mógł serwować pięć razy. Jednak dzisiejsze mecze tenisa stołowego są rozgrywane do 11 punktów.
Kolejność serwów i odbiorów zależy od rodzaju meczu tenisa stołowego. Na przykład w meczach singlowych serwuje się na przemian co dwa punkty. W meczach deblowych zawodnicy zamieniają się rolami co dwa punkty, a osoba, która serwuje jako pierwsza, odbiera jako pierwsza następnym razem. W deblowym meczu tenisa stołowego, serw zawodnika jest kluczową częścią gry. Obaj gracze muszą śledzić, kto będzie serwował jako następny.
Wolne ramię serwującego musi znajdować się nad piłką, aby uniknąć blokowania kortu przeciwnika. Celem tej zasady jest zapewnienie, że odbierający serw może widzieć piłkę podczas serwu.
Końcówki zdobywa zawodnik, który wygrywa przez 2 wyraźne punkty
Gra w tenisa stołowego jest najlepsza z pięciu lub siedmiu gier, a zwycięzcą jest zawodnik z największą ilością punktów na koniec gry. Aby wygrać grę, gracz musi zdobyć co najmniej jedenaście punktów, ale nie więcej niż osiemnaście. Gracz musi również wygrać dwoma wyraźnymi punktami, aby otrzymać punkt. Zawodnicy nie tracą swojego serwisu, gdy są remisowi lub prowadzą, ale każdy z nich musi serwować przez dwa kolejne punkty.
Mecz uważa się za zakończony, gdy zawodnik, który wygra dwoma wyraźnymi punktami, wygra drugiego gema. W meczu tenisa stołowego zawodnik wygrywa tiebreaka, jeśli ma przewagę. Gdy to nastąpi, zawodnik, który wygra dwoma wyraźnymi punktami, wygrywa seta. W tiebreaku, zawodnik, który wygrał co najmniej sześć gemów, wygrywa seta. Jeśli tiebreaker zakończy się remisem po sześciu gemach, zawodnik, który pierwszy wygrał pięć gemów, wygrywa następnego seta.
W tenisie stołowym gra się set po secie i gra po grze. Zawodnik, który wygra sześć gemów dwoma wyraźnymi punktami, wygrywa dwie końcówki. W innym przypadku zawodnik, który wygra cztery gemy dwoma wyraźnymi punktami, wygrywa dwa końce. W tym przypadku zawodnik, który wygra dwa wyraźne punkty, wygrywa dwa końce.
Zasady gry w tenisa stołowego
W tenisie stołowym celem jest uderzenie piłki nad siatką i zdobycie punktu. Punkt jest zdobyty, jeśli drugi gracz nie może zwrócić piłki, uderzy ją zanim się odbije lub uderzy ją po tym, jak przeleci już nad siatką. Gracz, który serwuje musi uderzyć piłkę jako pierwszy i musi próbować uderzyć ją na połowie stołu przeciwnika. Gracze mogą wykorzystać swój spin i siłę, aby piłka przebyła wymaganą odległość.
Mecz tenisa stołowego może mieć wiele podziałów, każdy podzielony na cztery drużyny po dwóch graczy. Nazywa się to dywizją deblową. Wcześniej, mecz singlowy mógł mieć decydującego tiebreaka. Jednak podziały deblowe zostały wprowadzone, aby wyeliminować tiebreakera i zapewnić zwycięstwo najwyżej notowanej drużyny.
Podział meczów w tenisie stołowym jest oparty na liczbie graczy. Zawodnik, który wygra najwięcej gemów, wygrywa mecz. Mecz może być wygrany przez pierwszego gracza, który zdobędzie 11 punktów, ale musi być wygrany z przewagą dwóch punktów. Punkt jest zdobyty, gdy serwer nie wykona serwisu lub gdy któryś z graczy popełni wykroczenie. Gracze mogą zmieniać strony po zdobyciu dwóch punktów.
Zmiana końcówek
Mecze tenisa stołowego składają się z różnych okresów gry. W zależności od zawodów, zasady gry mogą się różnić, ale istnieją pewne ogólne zasady, które mają zastosowanie do wszystkich rodzajów meczów. Gracze są zobowiązani do zmiany stron stołu na koniec każdej gry. Niezależnie od tego, kto serwuje, gracze muszą starać się uzyskać dwupunktowe prowadzenie, aby wygrać mecz. Zmiana końcówek jest istotną częścią gry, ponieważ pomaga graczom przedłużyć swoje strzały.
Mecze tenisa stołowego również kończą się w różnym czasie, ale ostatni kończy się po zdobyciu pięciu punktów przez pierwszego gracza. Jeśli gracz nie osiągnie pięciu punktów, może wywołać „let”. Jeśli czuje, że jego przeciwnik zakłóca grę, powinien wywołać „let” przed końcem meczu. Ważne jest również, aby po grze uścisnąć sobie dłonie. Gracze powinni spróbować gry nowymi piłkami 40 mm. Dodają one długości rajdom i są łatwiejsze do zauważenia.
Zmiana końcówek meczów tenisa stołowego jest ważną częścią meczu. Zapewnia, że żaden z graczy nie uzyska niesprawiedliwej przewagi. Mecz jest prowadzony przez wykwalifikowanego sędziego. Sędzia będzie prowadził punktację i kontrolował, czy nie zostały naruszone zasady.
Backswing
W tenisie stołowym, backswing jest kluczową częścią gry. Pomaga kontrolować piłkę i bronić się przed atakami przeciwnika. Jednocześnie pozwala na tworzenie okazji ofensywnych. Backswing pozwala na cięcie rakietą pod piłką, nadając jej backspin. Ten spin sprawia, że piłka delikatnie płynie w dół po drugiej stronie stołu. Początkujący gracze muszą nauczyć się skutecznie operować spinem, aby mogli wygrywać swoje mecze w tenisie stołowym.
Gracze używają różnych backswingów, aby wygenerować różne poziomy topspinu. Podczas gdy backswingi nie mają mocy do generowania dużych prędkości blisko siatki, gracze z topspinem mają dużą kontrolę nad piłką za pomocą nadgarstka. Gracze, którzy grają w środku kortu zazwyczaj używają backspinów. Główną różnicą pomiędzy backswingiem a topspinem jest ilość czasu spędzonego w backswingu.
Inny rodzaj strzału w tenisie stołowym nazywa się smash. Jest to najbardziej rozpowszechniony strzał ofensywny w grze. Celem uderzenia jest nadanie piłce maksymalnej prędkości. Uderzenia smashingowe zazwyczaj wytwarzają minimalny spin i są wykonywane przy użyciu forehandu. Gracz, który jest ofensywny będzie myślał o każdym rajdzie jako o przygotowaniu do rozbicia.
Serwowanie
Mecze tenisa stołowego są podzielone na dwie części: serwowanie i odbiór. W fazie serwu gracz ma jedną szansę na uderzenie piłki po przekątnej na stronę przeciwnika. Gracz, który zaserwuje jako pierwszy, zdobywa punkt. Gracz, który straci wiosło, traci możliwość ponownego serwowania i zdobycia punktów.
W meczach deblowych, serwer każdej drużyny musi serwować piłkę po przekątnej. Serwer musi serwować zza linii bazowej i musi znajdować się powyżej wysokości stołu. Piłka po zaserwowaniu musi odbić się po stronie serwera jeden raz, a następnie musi trafić na stronę przeciwnika.
W tenisie stołowym gracz, który jest w ataku, będzie myślał o rajdzie jako o przygotowaniu do rozbicia. W deblu, obaj gracze zamieniają się miejscami po dwukrotnym serwowaniu.
Zasady serwisu
Gra w tenisa stołowego ma swój własny zestaw zasad serwisu, które muszą być przestrzegane. Zasady te mają na celu zapewnienie równych szans. Jeśli serw jest wątpliwy, sędzia może ostrzec serwującego lub ogłosić, że mecz został przerwany. Ostrzeżenie jest ważne tylko raz podczas meczu, a powtórne przewinienie skutkuje przyznaniem punktu przeciwnikowi. Gracze, którzy nie przestrzegają zasad serwisu są karani w profesjonalnych turniejach. Jednak egzekwowanie zasad serwisu w domu może być trudniejsze.
Po pierwsze, piłka musi być „blisko pionu”, kiedy serwer ją serwuje. Oznacza to, że serwer musi wystawić piłkę co najmniej 16 cm nad stół, zanim dotknie ona czegokolwiek innego. Oznacza to również, że zawodnik nie może ukrywać piłki w trakcie jej lotu. Serwer musi być również świadomy swojego otoczenia.
Po drugie, serwer nie może ukrywać piłki przed odbierającym podczas serwisu. Obejmuje to próby osłaniania jej torsem, wolnym ramieniem lub rakietą. Serwer powinien być widoczny dla odbierającego, aby mógł on ocenić spin dodawany do piłki i określić, gdzie piłka wyląduje. Ukrywanie piłki podczas serwu jest nielegalne i sędzia może zobaczyć, czy serwer ją ukrył.
Zawieszenia z powodu niepełnosprawności
Zawieszenia z powodu niepełnosprawności w meczu tenisa stołowego nie są dozwolone, jeśli niepełnosprawność była obecna na początku meczu i niepełnosprawność jest spowodowana przez normalne obciążenia związane z grą w tenisa stołowego. Również skurcze lub wyczerpanie nie są uznawane za powód zawieszenia w trybie nagłym. Jedynym wyjątkiem jest niezdolność wynikająca z wypadku.