W koszykówce jest kilka podstawowych zasad. Po pierwsze, gracze muszą odbijać piłkę jedną ręką, używając obu stóp, aby ją przenieść. Muszą również przenieść piłkę przez linię środkową boiska w ciągu 8 sekund. Wreszcie, nie mogą faulować nikogo, kto dotyka piłki, gdy ta podróżuje w dół boiska. Jeśli zostaną przyłapani na robieniu tego, zostaną wyrzuceni z gry.
Gracze muszą odbijać piłkę jedną ręką podczas poruszania się obiema stopami
Jedno z najczęstszych ćwiczeń koszykarskich obejmuje graczy odbijających piłkę jedną ręką podczas poruszania się obiema stopami. To ćwiczenie jest kluczowe dla koszykarza, ponieważ musi on być w stanie poruszać obiema stopami podczas poruszania się z piłką. Kiedy obie stopy są w powietrzu w tym samym czasie, łatwiej jest utrzymać piłkę pod kontrolą.
Podczas gry gracze powinni być świadomi zasad. Muszą unikać podróżowania, podwójnego dryblingu i prowadzenia piłki jedną ręką. Ponadto, muszą unikać dotykania piłki jedną ręką lub stopą pod piłką. To może spowodować faul. Może to również prowadzić do wolnego inbound pass dla drużyny przeciwnej.
Atak musi przenieść piłkę na drugą stronę linii środkowej boiska w ciągu 8 sekund
W koszykówce, zasada posiadania piłki określa, że atak musi przenieść piłkę na drugą stronę linii środkowej boiska w ciągu 8 sekund. Ta zasada jest unikalna dla koszykówki NBA i FIBA. W koszykówce NCAA, zasada posiadania piłki wynosi dziesięć sekund. Zasada ta została pierwotnie wprowadzona w 1933 roku.
Jeżeli drużyna broni, nie może być w posiadaniu piłki do tyłu od linii środkowej boiska. W takim przypadku posiadanie piłki jest przyznawane drużynie broniącej. Aby zdobyć bramkę, drużyna atakująca musi przemieszczać piłkę w dół boiska poprzez dryblingi, podania i strzały. Jeżeli drużyna atakująca nie jest otoczona, musi przenieść piłkę przez linię środkową boiska w ciągu 8 sekund lub mniej.
Ta zasada jest często określana jako zasada backcourtu. Zgodnie z tą zasadą, drużyna atakująca musi przenieść piłkę na drugą stronę linii środkowej w czasie krótszym niż 10 sekund lub będzie miała stratę. Ta zasada obowiązywała do 2000 roku. W 2001 roku NBA i FIBA zmieniły ten czas na osiem sekund. Jednak koszykówka w szkołach średnich i college’ach nadal używa reguły dziesięciu sekund.
W niektórych sytuacjach atak może stracić posiadanie piłki po naruszeniu backcourtu. Ta zasada różni się od zasady over-and-back. Gdy drużyna atakująca nie dotknie piłki po przekroczeniu przez nią linii środkowej boiska, zostaje obciążona stratą. Zasada ta ma na celu poprawę tempa i jakości gry.
Drużyna atakująca musi przenieść piłkę przez linię środkową boiska w ciągu ośmiu sekund lub piłka zostaje przyznana przeciwnikowi. Jeżeli piłka nie zostanie wprowadzona przez linię środkową boiska w ciągu ośmiu sekund, zawodnik popełnia faul. Drużyna atakująca nie powinna mieć żadnych zawodników naruszających tę zasadę. Jeżeli obrona kopie piłkę, przyznawane jest nowe 8 sekund. Jeżeli obrona otrzyma faul osobisty, faul techniczny lub ostrzeżenie za opóźnianie gry, drużyna atakująca nie może przenieść piłki przez linię środkową boiska w ciągu ośmiu sekund.
Ofensywa nie może faulować
W koszykówce są pewne zasady, których zawodnik ofensywny nie może naruszyć. Po pierwsze, atak nie może faulować obrony. Faulowanie ma miejsce, gdy zawodnik drużyny atakującej zakłóca pionową postawę lub ruch zawodnika drużyny broniącej. Po drugie, jeżeli atak próbuje strzelać lub dryblować, nie może wchodzić na pas ruchu, zanim strzelec nie wypuści piłki. Wreszcie, atak nie może stać w kluczu przez dłużej niż trzy sekundy.
Faul techniczny ma miejsce, kiedy obrońca przekracza płaszczyznę linii ograniczającej, podczas gdy zawodnik drużyny atakującej jest na pozycji do przyjęcia piłki. Może to również nastąpić, gdy obrońca ma kontakt z zawodnikiem poza okręgiem szarżującym. Jeżeli kontakt jest nieistotny lub przypadkowy, atak może kontynuować grę.
Inny przykład faulu ofensywnego ma miejsce, kiedy zawodnik drużyny atakującej jest faulowany podczas szansy na zdobycie bramki w trakcie przejścia. Aby faul został uznany, zawodnik drużyny atakującej musi być w posiadaniu piłki i w kontroli. Faul musi również pozbawić drużynę atakującą możliwości zdobycia bramki podczas przejścia. W niektórych przypadkach faul jest wymierzany obrońcy, gdy obrońca próbuje odbić ofensywne podanie lub przechwycić strzał.
Innym rodzajem faulu jest faul blokujący. Ma on miejsce, gdy obrońca próbuje wymusić szarżę. W innych przypadkach zawodnik drużyny atakującej celowo przeszkadza zawodnikowi drużyny broniącej. Jest on również popełniany w drużynie atakującej, gdy obrona nie ustawiła się w obronie. Wreszcie, może się zdarzyć podczas zasłony lub gdy zawodnik ofensywny próbuje wjechać na kosz.
W przypadku podwójnego faulu, drużyna będąca w posiadaniu piłki zachowuje jej posiadanie. To pozwoli im na wykonanie dwóch rzutów wolnych. Jeżeli drużyna próbuje zatrzymać grę poprzez przyjęcie faulu technicznego, piłka zostanie przyznana drużynie, która wykonała rzut wolny. Następnie gra zostaje wznowiona rzutem przez drużynę, która popełniła faul techniczny.
Ofensywa nie może faulować, jeśli zawodnik dotyka piłki, gdy ta podróżuje w dół
Jeśli zawodnik dotyka piłki, gdy ta podróżuje w dół boiska, jest to uznawane za faul ofensywny. Istnieje kilka powodów, dla których taki faul może zostać orzeczony. Może to być spowodowane tym, że zawodnik dotyka piłki, gdy ta przemieszcza się w dół boiska, lub tym, że obrońca dotyka piłki, gdy ta jest dryblowana.
Zawodnik atakujący nie może faulować zawodnika dryblującego piłkę, gdy jest ona w ruchu. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy zawodnik ofensywny jest w cylindrze lub gdy zawodnik próbuje strzelać lub podawać piłkę.
W przepisach NBA, zawodnik może popełnić tylko pięć fauli osobistych w meczu. Jeśli ma ich więcej niż pięć, zostaje usunięty z gry. Faul osobisty ma miejsce, gdy zawodnik celowo kontaktuje się z przeciwnikiem, gdy piłka jest w grze. Podwójny faul ma miejsce, gdy dwóch zawodników popełni faule osobiste w bliskiej odległości od siebie. W tej sytuacji, obaj zawodnicy zostają zapisani jako popełniający faul, ale nie otrzymują rzutów wolnych. Gra zostaje wznowiona od miejsca, w którym została przerwana.
Zasada trzech sekund ma na celu uniemożliwienie zawodnikowi ofensywnemu zdobycia przewagi. Jeśli zawodnik nie uzyskuje przewagi, sędzia nie uzna przewinienia. Wyjątek stanowi również rzut po kontroli odbicia i wrzutka. Ponadto, jeżeli zawodnik dotknie piłki podczas podróży w dół boiska, nie jest to faul ofensywny.
Kolejnym przewinieniem jest nielegalna wrzutka. Atak musi wyprowadzić piłkę poza połowę boiska w określonym czasie. Ma to na celu skondensowanie gry we frontcourcie. Oprócz tych dwóch naruszeń, istnieje naruszenie held-ball, który wymaga ataku do wykonania inbounds pass w ciągu pięciu sekund po piłka jest podana do podającego. Wreszcie, istnieje naruszenie przepisów gry w paint, które ma na celu zapobieganie „koczowaniu” zawodników w backcourcie.
Rzuty wolne przyznawane drużynie, która popełniła faul
Rzuty wolne są bardzo ważną częścią koszykówki. Są one szybkim sposobem na zdobycie punktów przez drużynę atakującą oraz na utrzymanie czujności obrony. Skupienie się na faulach poprawiło również szybkość i energię gry. Jednakże, śledzenie fauli może być mylące dla osób nie będących fanami koszykówki. Jeśli chcesz skutecznie śledzić faule, jest kilka rzeczy, które musisz wiedzieć o rzutach wolnych.
Po pierwsze, drużyny, które mają mniej niż cztery faule, mogą oddać jeden wolny faul, który jest nazywany „faulem do oddania”. Ten faul nie będzie skutkował żadnymi bonusowymi rzutami wolnymi. Dlatego drużyny często decydują się na oddanie tego faulu w swoim ostatnim posiadaniu, aby wymusić sytuację out-of-bounds lub zmusić drużynę przeciwną do wykonania rzutu wolnego.
Następnym razem, gdy drużyna przeciwna popełni faul, otrzyma dwa rzuty wolne. Będą mieli dziesięć sekund na wykonanie rzutu wolnego. Jeśli drużyna nie wykona rzutu wolnego, zostanie jej przyznany rzut wolny. Jeśli faul jest faulem rażącym, drużyna przeciwna otrzyma dwa rzuty wolne.
Jeśli chodzi o rzuty wolne, istnieją pewne zasady, których należy przestrzegać. Po pierwsze, faulujący nie może być przeszkadzany przez drużynę przeciwną. Podczas wykonywania rzutu wolnego zawodnik może przekroczyć linię rzutów wolnych tylko wtedy, gdy piłka dotknie obręczy. Po drugie, zawodnik faulowany nie może przekroczyć znaku miejsca na pasie ruchu. Po trzecie, zawodnik wykonujący rzut wolny nie może poruszać się poza pionową płaszczyzną linii rzutów wolnych ani poza strefą neutralną. Innymi słowy, wykonujący rzut wolny nie może poruszać się z linii rzutów wolnych, dopóki nie zostanie wykonany rzut wolny. Wreszcie, drużyna faulująca nie może mieć więcej niż dwie próby rzutów wolnych w połowie meczu.
Oprócz zdobywania punktów, faule mogą być również kosztowne dla szans drużyny na wygranie meczu. Drużyna z zerową liczbą fauli może skończyć z czterema faulami pod koniec kwarty, a to może oznaczać cztery rzuty wolne dla drużyny przeciwnej.