Zarobki piłkarza są bardzo zróżnicowane w zależności od dywizji i klubów. Na przykład, kontrakt Wayne’a Rooneya z Manchesterem United w 2014 roku przewidywał jego zarobki na poziomie PS300,000 tygodniowo – równowartość 50p za sekundę lub PS30 za minutę. Paul Pogba jest na podobnym kontrakcie, zarabiając PS165,000 tygodniowo. Nie jest to jedyny czynnik, który wpływa na to, ile zarabia piłkarz.
Umowy dotyczące premii bramkowej
Na zarobki piłkarza ogromny wpływ ma premia bramkowa, którą otrzymuje po zdobyciu bramki. Premia bramkowa to świetny sposób na zmotywowanie zawodnika do strzelania większej ilości bramek lub gry bardziej defensywnej. Bonus od bramki może pomóc zrekompensować drogie klauzule i bonusy, z którymi zawodnik może się spotkać.
Goal umowy bonusowe są dość nowe w świecie profesjonalnej piłki nożnej i zostały objęte przez najlepszych klubów piłkarskich. Niektórzy gracze cieszyli się premie pieniężne za strzelanie bramek, takich jak Barcelona Lionel Messi. Nie jest jeszcze jasne, czy Messi będzie nadal otrzymywał te płatności, ale co najmniej jeden zawodnik Premier League będzie otrzymywał premie za zdobycie bramki w 2021 roku.
Sprzedaż meczowa
Sprzedaż meczowa jest jednym z głównych źródeł dochodów dla klubów piłkarskich i zawodników. W sezonie 1992-93 dochód z dnia meczowego stanowił 43% całkowitego dochodu Premier League. Od tego czasu odsetek ten zmniejszył się o połowę, spadając do 13% całkowitych przychodów Premier League. Dochody z dnia meczowego różnią się znacznie w zależności od drużyny, od pojemności stadionu i udziału w rozgrywkach pucharowych i europejskich. Niektóre kluby zarabiają więcej niż inne na gościnności korporacyjnej, która pomaga zwiększyć przychody z dnia meczowego. Na przykład Tottenham Hotspur zarabia prawie 800 000 PS800,000 ze sprzedaży w dniu meczu. Arsenal zarabia prawie 1 milion PS na mecz, co czyni go jednym z najlepiej zarabiających klubów w lidze.
Jednak sprzedaż biletów na mecze drużyn z niższych lig jest trudniejsza do oszacowania niż w przypadku drużyn z czołówki. Kilka klubów korzysta z przepisów Companies Act dotyczących skróconych sprawozdań finansowych i nie musi publikować kluczowych danych. Z tego powodu wiele klubów z niższych lig nie publikuje kluczowych informacji na temat sprzedaży w dniu meczu. Nie oznacza to jednak, że te zespoły z niższych lig nie generują znaczących przychodów. W rzeczywistości wiele z tych klubów generuje do 35-40% swoich przychodów ze sprzedaży w dniu meczu.
Sprzedaż w dniu meczu jest ważna dla klubów piłkarskich, ponieważ pomaga utrzymać pełny stadion. Co więcej, wypełniony po brzegi stadion ma zasadnicze znaczenie dla przychodów z dnia meczu, ponieważ wiele spotkań Premier League szybko się wyprzedaje. Ponadto przychody z dnia meczu pomagają klubom piłkarskim zarabiać pieniądze dzięki umowom o nadawanie i innym umowom handlowym.
Prawa do transmisji telewizyjnych
Kwota praw do transmisji telewizyjnych, którą otrzymują kluby piłkarskie, jest istotnym czynnikiem decydującym o zarobkach piłkarza. Kwota pieniędzy, jaką piłkarze mogą zarobić z tytułu praw telewizyjnych, różni się w zależności od ligi, ale EPL może pochwalić się największymi umowami dotyczącymi praw telewizyjnych spośród wszystkich lig europejskich. Dzięki temu kluby te mogą odnotować wyższe przychody niż inne ligi. Jako przykład można podać West Bromwich Albion, który zajął ostatnie miejsce w sezonie 2017/18, wygenerował przychody z transmisji, które uczyniłyby ich piątymi największymi zarobkami w LaLiga. Więcej zebrały tylko Real Madryt, Barcelona i Atletico Madryt.
Koszt praw do pierwszej kopii programów telewizyjnych jest zazwyczaj wysoki, przy czym podział kosztów następuje w przypadku zakupu tego samego programu przez wiele kanałów. Koszt sprzedaży praw do transmisji telewizyjnych zależy od wielkości sportu i jego widowni. W Europie prawa telewizyjne do meczów piłkarskich należą do najdroższych na świecie, ale ceny te są znacznie niższe niż w USA.
Cena praw do transmisji telewizyjnych dla Premier League wzrosła w ostatnich latach. W latach 1992-97 prawa telewizyjne Premier League były sprzedawane za mniej niż 200 mln PS, ale w latach 2016-2019 cena ta wynosi ponad pięć miliardów funtów. Jeśli piłka nożna stałaby się mniej popularna, zyski klubów spadłyby, co miałoby negatywny wpływ na zarobki piłkarzy.
Sponsoring
Zarobki piłkarza w dużej mierze zależą od sponsorów, których ma z danym klubem. Na przykład Nike i Adidas płacą piłkarzom miliony dolarów rocznie za grę dla swoich klubów. Podobnie David Beckham zarobił 11 milionów dolarów grając dla Adidasa. Jednak kwota, jaką piłkarz zarabia na sponsoringu, różni się znacznie w zależności od jego wyników w drużynie.
Wartość sponsoringu wzrasta z biegiem czasu i obecnie stanowi ważne źródło dochodów w piłce nożnej. Na całym świecie sponsoring generuje co roku ponad 65 miliardów euro przychodu. Sport cieszy się uprzywilejowaną pozycją w świecie korporacji, a główne zawody przyciągają uwagę mediów na całym świecie.
Piłkarze coraz częściej stają się globalnymi celebrytami, przyciągającymi uwagę światowych marek. Podczas gdy większość profesjonalnych piłkarzy ma przynajmniej umowę na buty z konkretną firmą, wielu elitarnych zawodników pełni role ambasadorów globalnych marek. Zawodnicy tacy jak Lionel Messi otrzymali sponsoring od firm takich jak Coca-Cola i Nike.
Choć sponsoring zyskał na znaczeniu w świecie piłki nożnej, branża ta staje przed nowymi wyzwaniami. Coraz częściej sponsorzy szukają alternatywnych sposobów na napędzanie ROI. Wiele profesjonalnych lig piłkarskich uruchomiło esportowe wersje rozgrywek. W Anglii, na przykład, Premier League zorganizowała esportowe zawody we współpracy z EA sports. W zawodach brali udział wybitni gracze z ligi, a mecze były wyświetlane na Sky Sports w Wielkiej Brytanii.
Agenci
Agenci pracują za kulisami, aby negocjować umowy dla graczy na wszystkich poziomach sportu. W ostatnich latach stali się bardziej szanowani i wpływowi. Filmy takie jak Ballers i Jerry Maguire skupiły uwagę na tych agentach. Na zarobki piłkarza może znacząco wpłynąć jego agent.
Agenci pracują na prowizji, zarabiając od PS1,200 do PS550,000 za każdego klienta w Premier League. To może się sumować do rocznej pensji w wysokości około PS11,500. Zarabiają również na umowach sponsorskich. Kontrakty te dają prawa do wykorzystania nazwiska i wizerunku piłkarza, aby pomóc markom promować swoje produkty. W zeszłym roku dzięki takim umowom napastnik Juventusu i Portugalii Cristiano Ronaldo zarobił 47 milionów dolarów.
Agenci piłkarscy mają wiele wspólnego z transferami zawodników. Decyzja Bosman otworzyła drogę do głośnych transferów, w tym przeprowadzki Steve’a McManamana z Ajaxu do Milanu i transferu Edgara Davisa z Liverpoolu do Realu Madryt. Zmieniła również krajobraz negocjacji kontraktowych. Zamiast czekać do końca kontraktu zawodnika, aby zwrócić się do jego agenta, agenci mogli składać propozycje z całej Europy. Dzięki temu kluby miały większą motywację do wcześniejszego negocjowania nowej umowy.
Nowe przepisy FIFA dotyczące agentów piłkarskich mają na celu wprowadzenie limitu opłat agentów w 2022 roku. Chodzi o to, by uczynić branżę bardziej sprawiedliwą i przejrzystą. Jest to już dawno spóźnione, ponieważ kwoty, które zawodnicy i kluby płacą pośrednikom są zdecydowanie za wysokie.